Zoeken Annuleren

De voorschool in de basisschool

Stichting Peuterwerk, Stichting Ontwikkeling Kindcentra Emmen (OKCE), de gemeente Emmen en de zes schoolbesturen  (SKOD, Viviani, Catent, Athena en VGPO de Oosthoek en Openbaar Onderwijs Emmen) gunnen iedere peuter tussen de 2,5 en 4 jaar ontwikkelrecht en hebben daarom de ambitie om in elke basisschool in de gemeente Emmen een voorschool te realiseren.

Bij basisschool De Bentetop wordt dit uitgevoerd door Stichting Peuterwerk.

De voorschool is onderdeel van de basisschool. De directeur van de basisschool werkt nauw samen met stichting Peuterwerk.

De peuters gaan 16 uur per week naar de voorschool waar ze zich spelenderwijs ontwikkelen in een omgeving van een groep leeftijdsgenootjes. Dit doen ze onder leiding van gekwalificeerd personeel en in aansluiting op het programma van het basisonderwijs. Op deze manier weten ze op de basisschool al meer over de ontwikkeling van uw kind en kunnen eventuele achterstanden voortijdig worden aangepakt. De pedagogisch medewerkers van de voorschool hebben allemaal een opleiding gevolgd, specifiek gericht op de ontwikkeling van peuters en eventuele achterstanden (denk aan taalontwikkeling, sociale vaardigheden).

Net als op de peuterspeelzaal vinden we het belangrijk dat uw peuter het in de voorschool naar de zin heeft, want dan kan hij/zij zich spelenderwijs goed ontwikkelen! We gebruiken het programma, Uk en Puk, dat de peuters op een leuke, speelse én leerzame manier voorbereidt op de basisschool.

De Voorschool is 3 dagen geopend, in totaal 16 uur per week. Dankzij de voorschool wordt de stap naar de basisschool voor kinderen nog gemakkelijker.

Zie ook onder het kopje: Groepen